چه مواردی در هنگام راه اندازی اینورتر مورد بررسی قرار گیرد

انتخاب تنظیمات کاربردی صحیح برای نصب اینورتر

” تنطیم پارامترهای مهم در اینورتر در زمان نصب اینورتر یکی از مقوله های است که کمتر به آن اشاره و توجه میشود.

هنگامی که تمام بررسی های پایه ای صورت گرفت و برگه تست راه اندازی تکمیل شد، اینورتر سرعت متغیر آماده راه اندازی می باشد.

توصیه می شود که وقتی انرژی برای اولین بار به اینورتر منتقل می شود، هیچ جریانی نباید از کابل های موتور عبور کند،(کابل های موتور باید قطع باشد) البته این شرایط فقط تا زمانی ادامه دارد که همه تنظیمات پارامترهای اساسی اینورتر نصب شوند و از درستی ست کردن پارامترها اطمینان حاصل فرمایید.

این کار می تواند جلوی بروز مشکلاتی مانند: راه اندازی موتور در جهت اشتباه و شروع حرکت موتور با شتابی که بیش از حد سریع است را بگیرد. باز بودن درپوش مدار ( درپوش محفظه مدار)، هیچ خطری را در فرآیند راه اندازی یک مبدل PWM (اینورتر فرکانسمتغیر)  ایجاد نمی کند

بعد از نصب فیزیکی اینورتر زمانی که تنظیمات مهم اولیه اینورتر تکمیل شده و تمامی بررسی ها تحت بار الکتریکی صورت گرفت، کابل موتور تحت تست عایق بندی قرار گرفته و به سیستم متصل می شود تا تحت شرایط بی باری راه اندازی، مورد آزمایش قرار گیرد.

 

اینورتر سرعت متغیر فقط زمانی درست عمل خواهد کرد که:
پارامترهای مهم و اساسی به درستی و متناسب با آن کاربرد خاص، تنظیم شده باشند.

به طور مثال پارامترهایی که برای راه اندازی یک اکسترودر پلاستیک تنظیم میشود متفاوت هستند نسبت به پارامترهایی که برای راه اندازی اینورتر روی قلاب جرثقیل تنظیم میشود.


موارد زیر پارامترهایی اساسی و پایه ای هستند که باید قبل از اینکه اینورتر سرعت متغیر به یک بار مکانیکی متصل شود، مورد بررسی قرار گیرند:

–  ولتاژ پایه مناسب و درست، برای ولتاژ تغذیه انتخاب شود که برای اتصال موتور الکتریکی به خروجی نیز مناسب باشد.

در ایران،این ولتاژ استاندارد معمولا ۴۰۰ ولت و ۳ فاز می باشد و در استرالیا این ولتاژ استاندارد معمولا ۴۱۵ ولت و ۳ فاز می باشد.

از این رو، می توان اطمینان حاصل کرد که نسبت مناسبی از مقدار ولت به هرتز برای موتور فراهم می شود.

 

ولتاژ تک فاز کشور های مختلف

فرکانس پایه مناسب و صحیح باید برای ولتاژ منبع تغذیه انتخاب شود تا برای اتصال موتور الکتریکی به خروجی مناسب باشد.

در ایران، این فرکانس استاندارد معمولا ۵۰ هرتز می باشد.

از این رو، می توان اطمینان حاصل کرد که نسبت درستی از ولت به هرتز برای موتور فراهم شده است.

ولتاژ و فرکانس تک فاز در جهان
ولتاژ و فرکانس تک فاز در جهان

 

پس از آن، تنظیمات پارامترهای مهم و کاربردی اینورتر باقی مانده را می توان به شرح زیر انتخاب کرد:

۱- حداکثر سرعت (Maximum speed)

حداکثر سرعت، معمولا روی فرکانس ۵۰ هرتز تنظیم شده، اما اغلب روی سرعت بالاتری تنظیم می شود تا متناسب با کاربرد مورد نظر باشد. لازم است اطمینان حاصل شود که این حداکثر سرعت، اینورتر را فراتر از حدود مجاز نبرد.

F0.07=Upper limit~Max output freq

۲- حداقل سرعت (Minimum speed)

حداقل سرعت، معمولا برای یک پمپ یا فن درایو صفر هرتز بوده، اما اغلب روی سرعت بالاتری تنظیم می شود تا متناسب با مقدارگشتاور ثابت در کاربرد مورد نظر باشد. لازم است اطمینان حاصل شود که این حداقل سرعت، اینورتر را پایین تر از حدود مجاز نبرد.

F0.08=0~Upper limit of freq

۳- جریان مجاز موتور  (Current Motor)

نسبت سایز موتور تعین کننده جریان موتور میباشد اصلی ترین و قابل اطمینان ترین عامل برای تشخیص جریان دقیق موتور پلاک موتور میباشد.

رتبه جریان در اینورتر همیشه باید برابر یا بالاتر از درجه جریان موتور باشد.

برای حفاظت کافی از موتور، رتبه جریان باید بطورصحیح انتخاب شود.

F1.03=Rated current

حتما جریان دقیق موتور را در پارامتر مربوطه در اینورتر اعمال نمایید.

مخصوصا در اینورتر هایی که از لحاظ سایز در رتبه بالاتری از موتور انتخاب شده است.[/quote]

۴- حدود جریان الکتریکی (Current limit)

حدود یا بازه جریان، گشتاور استارت موتور را تعیین می کند. اگر انتظار می رود که مقدار گشتاور در شروع حرکت، بالا باشد، رقم ۱۸۰٪ در تنظیمات، بعنوان حداکثر مقدار گشتاور در هنگام راه اندازی، ارائه می شود.

البته در سری سینوس پنتا این عدد تا ۲۵۰% نیز قابل افزایش است.

FL.07=Auto current limiting threshold

این حدود جریان برای لحظه استارت و جریان های لحظه ای که احتمال دارد به موتور وارد شود انتخاب میشود.

عواملی که باید برای انتخاب درست این عدد در نظر بگیرید مواردی است چون :

۱-     نوع بار از نظر کاربری (آسانسور -پله برقی-پمپ-شناور-فن و…)

۲-     تحمل جریان حد بالای موتور یا FLA موتور که در مدل ها و مارک های مختلف متفاوت میباشد.

تحمل حد بالای جریان که به درصد تنطیم میشود درواقع مقدار جریانی است که اینورتر میتواند در زمانی مشخص که این زمان معمولا با درصد تنظیم شده رابطه مستقیم دارد را تحمل نماید.

شما با تنظیم این عدد روی ۱۵۰% در ۶۰ ثانیه به موتور اجازه میدهید تا ۵۰% جریان بیشتری را از عدد تنظیم شده که معمولا جریان پلاک موتور است را بتواند در زمان تعیین شده تحمل کند در بعضی از موارد باید این عدد بالاتر یا پایین تر انتخاب شود یا در تنظیم زمان دقت بیشتری شود.به عنوان مثال:

·         شما به هیچ عنوان در کاربردی مثل پمپ شناور جریان بالاتری نباید داشته باشید این یک قانون است اگر جریان موتور شما بالاتر از سطح مجاز (جریان پلاک موتور) رفت حتی در زمان های کوتاه به دنبال مشکل و رفع آن در سیستم باشید با بالابردن درصد تحمل جریان ریسک ایراد خرابی را بالا میبرید.

·         شما حتما در کاربردی مثل قلاب جرثقیل درصد بالای اضافه جریان را خواهید داشت به دلیل خاصیت نوع بار و محدودیت های انتخاب موتور.

مقایسه چوک ورودی AC در مقابل چوک لینک DC در الکترومارکت

۵- زمان افزایش سرعت (Acceleration time)

زمان افزایش سرعت (Acceleration)، زمان بندی صعودی را از صفر تا حداکثر سرعت تعیین می کند.

این زمان بندی باید در رابطه با اینرسی بار مکانیکی و نوع (کاربرد) برنامه کاربردی آن انتخاب شود.

برای مثال، در یک برنامه پمپاژ، زمان افزایش سرعت باید به حدی آهسته باشد که از ایجاد ضربه قوچ در لوله ها جلوگیری کند.

در یک پله برقی باید افزایش سرعت به حدی آهسته باشد که باعث سقوط افراد درحین حرکت نشود.

در یک کشنده ورق که وظیفه تغذیه ورق برای پرس های مکانیکی را دارد باید افزایش سرعت به حدی سریع باشد که پس از استارت برای کشش قبل از بسته شدن دهانه پرس تغذیه به صورت کامل صورت گرفته باشد.

F0.12=Acc time 1

۶- زمان کاهش سرعت (Deceleration time)

زمان کاهش سرعت، یک زمان بندی نزولی از حداکثر سرعت تا مقدار صفر را تعیین می کند.

این تنظیمات فقط در صورتی قابل اجرا است که گزینه ” توقف رمپ” انتخاب شده باشد.

معمولا “رها کردن در زمان استپ”  و ” ترمز DC ” از دیگر گزینه هایی است که در این مورد استفاده می شود.

F0.13=Dec time 1

زمان کاهش سرعت، فقط زمانی می تواند کوتاه تر از زمان نرمال کاهش سرعت باشد که یک مقاومت ترمز دینامیکی در سیستم نصب شده باشد.

توجه داشته باشید شما میتوانید چندین تایم کاهش سرعت را در اینورتر های سانترنو داشته باشید.

تایم تنظیم شده در اینورتر برای استپ در زمان کاهش سرعت با پتانسیو متر یا موارد دیگر نیز اعمال میشود.

برای رفع این مشکل و داشتن تایمی کوتاه برای توقف و تایمی بلند برای کاهش سرعت در زمان کار موتور یا برعکس این فرایند میتوانید از تایم توقف دوم در حین کار استفاده کنید.

نباید در بارهایی با اینرسی بالا، زمان کاهش سرعت را خیلی کوتاه انتخاب نمود.

اگر زمان کاهش سرعت، پایین تر از زمان نرمال کاهش سرعت بارالکتریکی باشد، آنگاه ولتاژ DC به سطح بالاتری افزایش یافته و

می تواند منجر به اعمال خطاهایی غیر منتظره ماننده (ولتاژ بیش از حد مجاز است) شود.

۷- تقویت گشتاور شروع (Starting torque boost)

تقویت موتور و افزایش گشتاور، زمانی انجام می شود که بار الکتریکی، گشتاور اولیه بالایی داشته باشد. این ویژگی باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد تا از شار بیش از اندازه موتور در سرعت های پایین جلوگیری شود. وقتی تنظیمات بیش از حد بالا باشد، باعث می شود که موتور بیش از اندازه گرم شود.

F3.07=Torque boost

فقط باید میزان تقویت گشتاور را به اندازه کافی انتخاب نمود تا بتوان اطمینان حاصل کرد که درایو سرعت متغیر در طول زمان شروع، از گشتاور اولیه بار، بیشتر می شود.

تقویت گشتاور در کاربرد هایی مورد نیاز است که راه اندازی آن مشکل و سخت است اما بعد از راه اندازی جریان موتور به شدت کاهش میابد مثل:

سانتریفیوژهای قند- سانتریفیوژهای خشک کن فرش-آسیاب های پلاستیک یا سنگ شکن ها با چرخ لنگ بزرگ.

۸- تنظیم اتوماتیک پارامترهای موتور (Auto tuning)

پارامتر فوق یکی از مهم ترین و حیاتی ترین پارامترهایی است که باید تنظیم شود و تنظیم این پارامتر باعث افزایش راندمان و عملکرد بهتر الکتروموتور میشود.

با تنظیم این پارامتر  شناحت کامل موتور توسط اینورتر انجام میشود و پارامترهای :(Rated currentCurrent without loadStator resistance–Rotor resistance–Leakage inductance) به صورت اتوماتیک و فوق العاده دقیق انجام میشود.

P1.10=Auto tuning

توجه: پروسه Auto tuning باید در زمان بی باری موتور انجام شود و اگر شرایط جدا کردن بار را از موتور ندارین پارامتر فوق را به صورت استاتیک عملیاتی کنید.

و در انتها، باید گفت که تنظیمات دیگری نیز وجود دارد که لازم است در درایو های سرعت متغیر دیجیتالی و مدرن، به آنها توجه شود.

مواردی که در بالا آمده، بسیار مهم بوده و باید قبل از راه اندازی بررسی شود. بقیه پارامترها معمولا دارای یک مرحله تنظیم پیش فرض هستند که احتمالا برای اکثر برنامه های کاربردی مناسب خواهد بود.

با این حال، این آیتم ها باید مورد بررسی قرار گرفته و برای داشتن عملکردی بهینه، تنظیم شوند.

ایجاد خطا در اینورتر را جدی بگیرید و قبل از ریست کردن و استارت مجدد خطای مورد نظر را بررسی و رفع نمایید.

لیست خطاهای اینورتر و توضیح کوتاه دلیل خطا در دفترچه راهنمای اینورتر موجود است.

حتما به حافظه خطاها مراجعه کنید و پارامترهای جریان و فرکانس موتور را در زمان ایجاد خطا بررسی نمایید.

بازرسی و سرویس دوره ای اینورتر :

سرویس دوره ای اینورتر یکی از الزامات تولید است

• اندازه گیری ولتاژ و جریان ورودی اینورتر و ثبت آن.
• اندازه گیری هر سه جریان خروجی درایو با مولتی متر ومقایسه آن با نمایشگر پانل وهمچنین سه فاز خروجی نسبت به یکدیگر و ثبت آن.
• ثبت ولتاژ لینک DC از روی پانل دستگاه.
• ثبت دمای داخلی درایو از روی پانل دستگاه.
• بررسی نمایید که اینورتر لرزش نداشته باشد.
• بررسی نمایید که کابلهای متصل به اینورتر یا همان اینورتر گرم نباشند.
• بررسی نمایید که فن اینورتر به نرمی کار کند وصدای غیر عادی نداشته باشد.

جریان هوای فن کم و ضعیف نباشد

درایو را خاموش نموده و پس از گذشت ده دقیقه به جهت تخلیه خازنهای لینک DC موارد زیر را چک کنید.

• پره های فن را بازبینی نمایید تا گرد و خاک روی آن ننشسته باشد و یا شکستگی نداشته باشد.
• باد گرفتن فن و هیت سینک و بردها و تمیز نمودن آنها توسط قلم نقاشی.

در تمیز کردن و باد گرفتن بردها بایستی دقت فراوان به عمل آید.
• فن خارجی موجود در تابلوی برق را بازبینی نمایید و فیلتر آنها را تعویض کنید.
• اطمینان از محکم بودن ترمینالهای قدرت وکنترل بوسیله پیچ گوشتی و یا آچار بسیار مهم میباشد چرا که شل بودن سیمها مقدمه ایجاد گرما وحتی آتش سوزی میباشد.

در ضمن اطمینان حاصل نمایید که اینورتر بی برق باشد.
• در صورتی که اینورتر نیاز به تعمیرات اساسی داشت و میبایست اینورتر جایگزین نصب شود.

بایستی در صورت نگهداری اینورتر جایگزین در انبار بیش از یک سال تا هجده ماه (بسته به شرایط گرمای محیط انبار) با استفاده از اتو ترانسفورمر و یا منبع تغذیه DC به ورودی درایو به آهستگی ولتاژ اعمال نمیایید و به مدت ۵ ساعت درولتاژ نامی و بدون بار دستگاه را روشن نگه دارید تا خازن های اینورتر شارژ و بازیابی شوند.

قطعات زیر بایستی پس از زمانهای مقرر تعیین شده تعویض گردند:

• فن اینورتر پس ازحدود ۲۰۰۰۰ ساعت ( ۲٫۵ سال) کارکرد.
• خازنهای لینک DC پس از حدود ۴۰۰۰۰ ساعت (۴٫۵ سال) کارکرد.
**طول عمر فن وخازن کاملا وابسته به شرایط محیط می باشد و ممکن است زودتر از شرایط فوق نیاز به تعویض داشته باشد.

نظرات شما

قالب ووکامرس